När det gäller att studera finns det många alternativ som är gratis om du försöker att spara på kostnaderna. Det bästa valet jag kan rekommendera är Gratisteori
Gratisteori.se har ett väldigt bra system med extremt många frågor, olika frågesatser och även specifikt för motorcykel. Här kan du välja mellan prov på Vägmärken eller riktiga teorifrågor precis som du får på ditt riktiga teoriprov. Såhär ser det ut om du vill göra något utav de prov som finns på Gratisteori.se
Det finns även såklart många fler alternativ men Gratisteori.se är hittills det bästa alternativet som är gratis vad jag vet om.
Känner du dock att du vill ha något “större” så finns det även möjlighet att skriva in sig på en trafikskola och få en inloggning till elevcentralen. Elevcentralen är en plattform för elever som vill testa på olika teoriprov. Det finns antingen ett fullpris att betala för en inloggning men du kan även betala för att göra ett specifikt antal prov. För att få priser om detta så kan du kontakta din lokala körskola och få mer information, alla trafikskolor har väldigt olika priser.
Du som ska övningsköra ska ha ett körkortstillstånd. Alla körkortstillstånd gäller i 5 år och innehåller tillstånd för AM, A1, A2, A, B, BE.
När du ska övningsköra hos en trafikskola så vet dem precis vad det är som gäller när du ska övningsköra, allt ifrån kraven som finns på motorcykeln för din klass till vad du ska ha på dig för att bäst skydda dig. Även övningskörnings-skylten är dem väl medvetna om att du ska ha. (Röd bakgrund med vit text & border)
När du övningskör privat så finns det vissa krav.
När du övningskör privat så ska du ha en handledare som är van vid att köra motorcykel. Detta är kraven som gäller på handledaren du ska ha:
“En handledare ska ha fyllt 24 år och ha körkort för det fordon som du ska övningsköra. Handledaren ska ha haft körkort i minst 5 år under de senaste 10 åren och det får inte ha varit återkallat i mer än tre månader under de senaste tre åren. Handledare får inte heller haft körkort med villkor om alkohollås de senaste tre åren.”
För att du ska få övningsköra med din tänkta handledare så ska denne ansöka om att få ett handledarskap för just dig och för just den behörighet du ska övningsköra för. Har ni tidigare övningskört med A1 så måste din handledare ansöka igen om att övningsköra med dig för behörighet A2. Detta gör din handledare på denna sida:
När du sedan ska övningsköra med din handledare så ska du använda dig utav en övningskörnings-skylt med grön bakgrund och vit text & border. Bästa alternativet är att köpa en väst med skylten bakpå.
Om du vill uppgradera ditt körkort så måste du såklart ha ett körkort för motorcykel redan. Vill du uppgradera från A1>A2 eller A2>A så krävs det bara en uppkörning för detta.
Då du redan gjort teoriprovet och vet riskerna samt vet hur man kör motorcykel så krävs det bara en uppkörning med en större motorcykel för att du ska kunna bevisa att du kan hantera en tyngre hoj.
Du kan inte uppgradera från A1 > A förrän du är 24 år gammal.
Har du dock haft A2 i minst 2 år så kan du ta A redan när du fyllt 20 år.
Har du A2-körkort och ska uppgradera till A kort så ska du vara 24 år gammal (20 år om du haft A2 i minst 2 år). Då gäller endast en uppkörning med en motorcykel som gäller som A-motorcykel, “Tung motorcykel”.
När du ska ta ditt motorcykel-körkort så är det ett antal saker du måste betala för. De saker du måste betala för är följande:
Låt säga att du gör båda proven på dagtid. Då är detta alltså en summa på cirka 5525kr som du inte kommer undan.
Är du inte van med att åka motorcykel så rekommenderas det starkt att ta körlektioner hos en trafikskola. Dessa brukar kosta mellan 600 till 900kr i timmen beroende på vilken körskola du använder dig utav. Vill du även ha en motorcykel att köra upp med (Rekommenderas då du vet att du har en motorcykel som är hel och lättkörd på uppkörningen) så tillkommer även där en avgift. Denna avgift brukar vara lika mycket som timavgiften trafikskolan tar vid körlektion.
Sen om du vill studera med hjälp av elevcentralen eller Gratisteori.se är helt upp till dig själv. Ska du sedan uppgradera körkort så kostar det 1650kr för en uppkörning dagtid på en vardag.
Riskutbildningen är giltig i 5 år från den dag då den genomfördes, men giltighetstiden upphör att gälla då körkort utfärdas.
Ett giltigt teoriprov gäller i 1 år från att du klarat av det. Detta innebär att du har 1 år på dig att klara uppkörningen från att du gjort ett godkänt teoriprov.
För att få ta ett A-Körkort (A1/A2/A) så behöver du såklart kunna hantera en motorcykel. Det som krävs innan du ska göra uppkörning + teoriprov är Riskutbildning 1 & Riskutbildning 2. När du har gjort dessa 2 riskutbildningar kan du göra ditt teoriprov & din uppkörning. Du måste ha ett godkänt teoriprov innan du får boka din uppkörning.
Du behöver inte ha gjort någon riskutbildning för att få boka Teoriprovet, dock ska du ha gjort båda riskutbildningar när du ska göra teoriprovet. Riskutbildning 1 är en teoriutbildning där du får veta riskerna som finns när man kör motorcykel, du får även mycket information och statistik inom ämnet. Det mesta som behövs för att du ska förstå riskerna på vägen när du kör motorcykel.
Riskutbildning 2 är en praktisk utbildning där du får göra inbromsningar, köra slalom och andra övningar för att du lättare ska veta hur det är i hårda inbromsningar och hur du hanterar motorcykeln i olika situationer. Du behöver inte ha skrivit in dig på någon trafikskola för att ta körkort för motorcykel. Allt som behövs är Riskutbildning 1 + Riskutbildning 2 innan du får göra teoriprov & uppkörning. Dock är det rekommenderat att antingen skriva in sig på körskola och ta några lektioner eller övningsköra privat så att du verkligen kan hantera en motorcykel och klarar uppkörningen.
Jag personligen skulle starkt rekommendera Gratisteori.se då det är en välgjord hemsida med riktigt bra prov, extremt många frågor och kluriga svar. Det är till 99% precis som de riktiga teoriproven och de är lätta att träna på.
Om du pluggar genom Gratisteori.se så är det smartaste att göra proven i rätt ordning, och därefter göra det stora provet. Efter varje gång du gjort ett prov så kolla noga igenom de frågor du svarat fel på, skriv upp på ett papper på sidan om ifall du kan. På detta sätt kan du lättare plugga på småsaker och du kommer att komma ihåg det lättare.
Det du även ska träna på (om du inte övningskör inom trafikskola osv.) och de saker som de kollar på under uppkörning är till exempel följande:
Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg.
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.
Körprovet ska genomföras med en lämplig tvåhjulig motorcykel utan sidvagn. Du måste själv tillhandahålla en sådan motorcykel och du ska använda samma motorcykel under hela provet.
Motorcykeln får inte vara ett utryckningsfordon eller ha körförbud. Skatt och försäkring ska vara betalda. Den måste vara registrerad i Sverige och du ska visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset vid körprovet. I övrigt ska motorcykeln vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 90 km/tim.
Den ska ha en nettoeffekt av högst 11 kW, och om motorcykeln drivs av:
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).
Körprovet ska genomföras med en lämplig tvåhjulig motorcykel utan sidvagn. Du måste själv tillhandahålla en sådan motorcykel och du ska använda samma motorcykel under hela provet.
Motorcykeln får inte vara ett utryckningsfordon eller ha körförbud. Skatt och försäkring ska vara betalda. Den måste vara registrerad i Sverige och du ska visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset vid körprovet. I övrigt ska motorcykeln vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.
Den ska ha en nettoeffekt av minst 20 kW, och högst 35 kW, och om motorcykeln drivs av:
Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).
Körprovet ska genomföras med en lämplig tvåhjulig motorcykel utan sidvagn. Du måste själv tillhandahålla en sådan motorcykel och du ska använda samma motorcykel under hela provet.
Motorcykeln får inte vara ett utryckningsfordon eller ha körförbud. Skatt och försäkring ska vara betalda. Den måste vara registrerad i Sverige och du ska visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset vid körprovet. I övrigt ska motorcykeln vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.
Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:
En övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt är 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).